Overlijden voormalig burgemeester Burgman

Marianne Burgman, (1953-2021): authentiek, betrokken, respectvol.

Veel te jong is de oud- burgemeester van gemeente De Ronde Venen (2002-2011) overleden op 16 mei jl. Als burgemeester van De Ronde Venen heeft Marianne Burgman (VVD) zich vol overgave ingezet voor de gemeente.

Bram Rosendaal (voormalig wethouder) memoreert direct de ingrijpende calamiteiten en situaties die ze als burgemeester heeft meegemaakt; “de dijkverschuiving in Wilnis, de brand in Party Plaza Mijdrecht, de brand in de Willisstee Wilnis, de brand bij Colombier Mijdrecht en de opgraving van het in de tweede wereldoorlog Vickers Wellington vliegtuig” bijvoorbeeld. Stuk voor stuk gebeurtenissen die zij op een deskundige en invoelende wijze heeft benaderd en goed heeft aangepakt.

Ze onderhield altijd warme contacten met inwoners, hier was ze goed in en dat deed ze met veel plezier. Maar ook de contacten met de toenmalige stedenbandgemeente Kolin in Tsjechië onderhield ze met veel interesse en betrokkenheid. Haar portefeuilles op gebied van veiligheid heeft ze altijd gekoesterd en ze had nauwe banden met politie en brandweer om goed op te hoogte te blijven van de actualiteiten. Tijdens haar burgemeesterschap heeft de herindeling tussen de voormalige gemeenten De Ronde Venen en gemeente Abcoude plaatsgevonden.

De huidige fractievoorzitter van de VVD, Bart Richter, was destijds werkzaam bij de brandweer en herinnert zich Marianne Burgman vooral vanuit die functie. Hij geeft aan: “ze was altijd betrokken, wat zich bijvoorbeeld uitte door bij ernstige incidenten ter plaatste te gaan. Daar stak ze niet alleen gedupeerden een hart onder de riem maar ook de vrijwilligers van de brandweer”.

Na haar wethouderschap in Amersfoort, haar burgemeestersfuncties in Maarn, Bunnik en De Ronde Venen heeft ze zichzelf onder andere ingezet voor het Hoogheemraadschap Amstel, Gooi en Vecht, Stichting Hart4Onderwijs Nepal, Stichting Gezondheidscentra Utrecht en de Intergemeentelijke Stichting Openbaar Onderwijs in Castricum.